Wij ontwerpen en bouwen unieke concepten, zoals interactieve interventies in de vorm van serious games, omtrent ontwikkelvraagstukken van mensen, teams en organisaties. Hierbij kijken we naar de specifieke ontwikkelbehoefte en bouwen we een concept of leertraject die past bij het vraagstuk en de omgeving van de doelgroep. Dit doen we door middel van design thinking methode en co-creatie, ondersteund door theoretische modellen.

Leren van serious gaming

Serious games kunnen ingezet worden als concrete ervaring als onderdeel van een leerscyclus. Er is namelijk nog nooit een spel ontwikkeld waar mensen direct van leren, het grootste leereffect zit in de (zelf)reflectie. Psycholoog David Kolb beschrijft vier leerstijlen op basis van hoe individuen informatie verwerken en leren, hij stelt dat effectief leren plaatsvindt wanneer een individu alle vier deze leerstijlen doorloopt in een continue cyclus. De cyclus begint met een concrete ervaring (een serious game?), gevolgd door reflectie, gevolgd door abstract conceptueel denken en ten slotte actief experimenteren. Elk individu heeft meestal een voorkeursleerstijl, maar effectief leren wordt bevorderd door alle vier de stappen in de cyclus te doorlopen.

door Jeffrey Meijer

Doordat de serious games vaak boeiend en leuk zijn om te spelen, ontstaat er betrokkenheid en motivatie van deelnemers. Spelers worden van nature aangetrokken tot uitdagingen en beloningen, wat hun bereidheid om deel te nemen aan het leerproces vergroot. Ook bieden de serious games een veilige omgeving om te oefenen en is er vaak de mogelijkheid om prestaties en voortgang van deelnemers te meten. In een veilige omgeving kunnen deelnemers fouten maken zonder ernstige gevolgen. Dit moedigt experimenteren en risico nemen aan, wat belangrijk is voor leren en persoonlijke groei. De inzichten bieden gamemasters en trainers de kans om met deelnemers te evalueren hoe goed leerdoelen worden bereikt en waar verbetering nodig is.

Na het spelen van het spel is het dus cruciaal om tijd te besteden aan reflectie en debriefing. Dit is het proces waarin deelnemers de ervaringen, beslissingen en resultaten van het spel bespreken en analyseren in relatie tot de leerdoelen. Het stelt deelnemers in staat om te begrijpen wat ze hebben geleerd en hoe ze deze kennis kunnen toepassen in de echte wereld.

Dit leerproces kan zich continu herhalen, doordat deelnemers dezelfde vaardigheden of concepten op verschillende manieren kunnen oefenen (wat ook weer het leerproces versterkt). Herhaling is belangrijk voor het behouden van kennis en vaardigheden.

Lees hier meer over het spel. Een spel moet namelijk altijd voldoen aan vier basis voorwaarden.

Open chat
1
Hallo, kan ik je helpen?
Powered by