Creëren van leeromgevingen
SeriousGameMakers ontwerpt en bouwt unieke concepten rondom het ontwikkelen van mensen, teams en organisaties. In 2015 bouwden we een eigen verplaatsbare escaperoom en hebben we ontdekt dat we gedrag daarin theoretisch onderbouwt meetbaar kunnen maken. Door deze unieke combinatie van creativiteit en wetenschap ontstond de vraag om ook voor derden serious games en evenementen op maat te ontwikkelen. We ontwikkelden en organiseerden al voor – en samen met – zakelijke dienstverleners, overheden, onderwijs en zorginstellingen.
Werkwijze
SeriousGameMakers werkt in een multidisciplinair team via de design thinking methode aan duidelijke vraagstukken. In co-creatie met experts, zoals de opdrachtgever dat vaak zelf inhoudelijk ook is. Een huidige en gewenste situatie worden in kaart gebracht, evenals relevante trends en theorieën. Logisch voor ons is dat de eindgebruiker altijd centraal staat. Op het moment dat het team voldoende inzichten heeft verkregen in de eventuele knelpunten en mogelijkheden starten zij met het organiseren van creatieve werkvormen om zo tot mogelijke oplossingen en antwoorden te komen voor het vraagstuk. Een experience en dashboard zullen ontworpen en gebouwd worden. Het prototype wordt getest, waarna er nog een ronde verbeteren en vernieuwen zal zijn.
Keuzes: middel versus doel
Serious gaming is een overkoepelend begrip geworden, onder andere gamification, aplied gaming, serious gaming en E-learning kunnen hieronder vallen als we spreken over serious gaming. In het kader hiernaast staan de begrippen kort uitgelegd. Welk middel het beste bij het doel past wordt gezamenlijk besloten.
In onze games kunnen we kennis, proces en gedrag meetbaar maken. Vanuit een individuele eindgebruiker: ik weet, ik wil of ik kan. Vanuit een team of organisatie bekeken: wij weten, wij willen of wij kunnen. De serious game wordt voor de korte termijn vaak gebruikt als assessment of interventie instrument, waarmee een trainer of coach deelnemers snel(ler) en beter kan begeleiden in hun veranderproces. De serious game wordt voor de lange termijn vaak ingezet als onderzoeksinstrument, waarmee het management, directie of bestuur de inzichten gebruikt als benchmark of voor het nemen van strategische beslissingen.
Een andere zeer interessante keuze is de focus op de fysieke, functionele of psychologische betrouwbaarheid. Voor een formule 1 coureur die de baan moet verkennen zou een zeer functionele simulatie nagemaakt kunnen worden waarin elke bocht exact is zoals in werkelijkheid. Het stuur een millimeter naar links in de simulatie komt exact overeen met de werkelijkheid. Maar om de druk van G krachten op het lichaam te testen en trainen zou een andere simulatie gebouwd kunnen worden die vooral die fysieke druk nabootst. Waar een laatste simulatie de psychologische druk zou kunnen trainen, zoals het omgaan met stress. Via een virtual reality game en sensoren die biometrische data weergeven kan het stresssysteem getraind worden. Door de simulaties uit de voorbeelden zou de coureur vaker kunnen oefenen, waardoor de kans groter is dat hij beter wordt. Ook is het veiliger, minder kostbaar (denk alleen al aan brandstof) en stoot het minder gassen uit wat beter is voor het milieu.
Serious gaming
bij een serious game wordt de werkelijke situatie zo (on)realistisch mogelijk nagebootst. Zo kan men worden getraind in een echte nagemaakte omgeving.
Gamification
het toepassen van werkzame bestanddelen van games in het werk. Het inzetten van speltechnieken in een non-game context. Een motivatiemiddel doormiddel van belonen.
Applied gaming
het toevoegen van waarde aan bestaande (entertainment)games ter verbetering van echte (werk)situaties. De game gebruiken als observatiemiddel.
E-Learning/MOOC/SPOC
Een massive open online course is een cursus waarbij het cursusmateriaal online staat en de deelnemers niet aan een locatie gebonden zijn. Een SPOC staat voor Small Private Online Course en is net als een MOOC volledig online maar de cursist mag alleen deelnemen als hij daarvoor wordt uitgenodigd, door een selectie komt of daarvoor betaalt.