Wij ontwerpen en bouwen unieke concepten, zoals interactieve interventies in de vorm van serious games, omtrent ontwikkelvraagstukken van mensen, teams en organisaties. Hierbij kijken we naar de specifieke ontwikkelbehoefte en bouwen we een concept of leertraject die past bij het vraagstuk en de omgeving van de doelgroep. Dit doen we door middel van design thinking methode en co-creatie, ondersteund door theoretische modellen.

De vier basisregels van een serious game

Een spel kan worden ingezet als een serious game wanneer het specifiek is ontworpen en wordt gebruikt met als doel meer te zijn dan alleen entertainment. Serious games worden gemaakt om educatieve, trainings- of informatieve doelen te bereiken en kunnen worden toegepast in verschillende domeinen, waaronder onderwijs, gezondheidszorg en bedrijfstraining.

door Jeffrey Meijer

Jane McGonigal, een bekende game-ontwikkelaar en auteur, heeft vier basisvoorwaarden voor een spel geformuleerd die we beschouwen als essentieel voor een boeiende spelervaring. Deze voorwaarden zijn:

Doel: Een goed spel heeft duidelijk gedefinieerde doelen en uitdagingen. Spelers moeten weten wat ze moeten bereiken en worden gemotiveerd om deze doelen na te streven. Dit geeft betekenis aan hun acties in het spel.

Regels: Spellen hebben regels die de structuur en de beperkingen van het spel definiëren. Deze regels creëren uitdagingen en beperkingen waarmee spelers moeten omgaan, wat bijdraagt ​​aan de complexiteit en de opwinding van het spel.

Feedbacksysteem: Een effectief spel biedt voortdurende feedback aan spelers over hun voortgang en prestaties. Dit kan positieve feedback zijn bij het behalen van doelen of negatieve feedback bij mislukkingen. Feedback helpt spelers hun prestaties te verbeteren en gemotiveerd te blijven.

Vrijwillige deelname: Spelers moeten vrijwillig deelnemen aan het spel. Ze moeten ervoor kiezen om deel te nemen en zichzelf onder te dompelen in de spelwereld. Vrijwillige deelname is essentieel omdat het de motivatie van de spelers versterkt en hen het gevoel geeft dat ze controle hebben over hun ervaring.

Deze vier voorwaarden vormen de basisprincipes van serious gaming en gamification en gebruiken wij bij het ontwerpen van zowel digitale als analoge serious games om een boeiende en plezierige spelervaring én leerervaring te creëren.

Lees hier meer over de leerervaring. Er is namelijk nog nooit een spel ontwikkeld waar mensen direct van leren. Het grootste leereffect zit in de (zelf)reflectie.

Open chat
1
Hallo, kan ik je helpen?
Powered by