Onderzoek – serious gaming & leerstijlen

Organisaties zijn voortdurend in beweging en veranderen constant. Om bij te blijven in deze constant veranderende omgeving moeten teams zich blijven aanpassen. Hoe stuur je deze teams aan in deze omstandigheden? Wat betekent dit voor de communicatie binnen teams? JGM serious eXperiences analyseert teams en doet onderzoek naar ‘winnende teams’. De komende weken delen we elke donderdagmiddag significante- én opvallende succes- en faalfactoren van teams. Door onze kennis en inzichten te delen hopen we individuen, teams en organisaties in staat stellen zich te ontwikkelen.  Deze week over serious gaming als vorm om impact te maken. Oprichter van JGM, Jeffrey Meijer: “De serious games zetten we tijdens onze teamontwikkeling trajecten in als assessments, als simulatie van de werkelijkheid. De (spel)situatie is onwerkelijk, maar de vaardigheden die je nodig hebt om de missie te voltooien zijn wel 1 op 1 hetzelfde als in de werkelijkheid, dat geeft keer op keer zeer waardevolle inzichten. Die inzichten zorgen voor bewustwording, en bewustwording kan de start van verandering of ontwikkeling zijn”.

 

door Tanisia Flores van Onlangs

Serious gaming

De meest simpele definitie van serious gaming is een spel met een ander primair doel dan vermaak, namelijk het verwerven van inzichten in gedrag van individu en team. De reflectie en het leren gebeurt altijd ná de game. In onze visie zorgt de game voor snellere verdieping doordat het ijs tijdens de game al is gebroken en er (psychologische) veiligheid is gecreëerd door het entertainment deel van de game. Hierdoor hebben we een concrete ervaring waarop we kunnen reflecteren, maar ook direct een theoretische rapportage met inzichten in de voorkeursstijlen van het team. We zien dat mensen het lastig vinden om out of the blue te reflecteren op hun eigen gedrag. Maar de game die ze tien minuten eerder gespeeld hebben, staat bij iedereen nog helder op het netvlies. Op deze manier kunnen de spelers veel gemakkelijker op eigen- of teamgedrag reflecteren. Daarnaast is de game een veilige omgeving waar fouten gemaakt mogen worden zonder consequenties. Hierdoor durven mensen sneller iets toe te geven. De kracht van dit proces is dat we daarna meteen een metafoor maken naar de werkelijkheid, de praktijksituatie dus. De metafoor slaat een brug tussen het bewuste en onderbewuste. Met behulp van deze metaforen doen we een beroep op het inductieve en associatieve leren van de speler en dat is direct één van de leerstijlen van Kolb. Serious games zijn daarom ook een ideale plek om te oefenen of te experimenteren met nieuw gewenst gedrag.

Kolb

We zijn fervent aanhanger van de leerstijlen van Kolb. Hij beschreef in zijn eerste publicaties een viertal leerstijlen (zie ook de afbeelding hiernaast) namelijk de persoon die leert van concrete ervaringen, van reflectie en observatie, van abstract en conceptualiseren én de persoon die het beste leert door actief te zijn en te experimenteren. In zijn laatste publicaties legt hij uit dat mensen een voorkeur hebben, maar in het algemeen het beste leren door alle fases te doorlopen. Serious gaming (een concrete ervaring) wordt dus pas echt krachtig in combinatie met onder andere reflectie en observatie momenten, theoretische onderbouwing en actief te experimenteren. Dit vergroot de kans dat ieder teamlid belangrijke geleerde aspecten onthoud en dit bewust meeneemt naar de werkvloer. Het team kan reflecteren op de concrete ervaring die ze actief hebben meegemaakt en kunnen vandaaruit een vertaalslag maken naar de meer abstracte praktijk. Met deze combinatie van serious gaming en de leerstijlen van Kolb kunnen er duurzame verandertrajecten ingezet worden, waardoor de verandering die nooit in één sessie bewerkstelligd wordt, voor langere tijd geborgd kan worden.

Living Lab

We zijn constant aan het experimenteren, onderzoeken en innoveren in ons living lab. Met een groep van 56 studenten hebben we een experiment uitgevoerd om bovenstaande te testen. Groep 1 gaven we theorie, groep 2 lieten we een serious game spelen, groep 3 kreeg geen voorbereiding en groep 4 een combinatie van theorie en een serious game. Alle deelnemers kregen dezelfde instructies en test. De laatste groep behaalde de beste testresultaten. Zij konden het beste (DISC) communicatiestijlen herkennen en benoemen. De groep die alleen de ervaringen uit de serious game had behaalde de op één na beste resultaten. Groep 1 werd derde en de studenten zonder voorbereidingen haalde de minste resultaten. Precies zoals de hypotheses vooraf. Jippiiii.

Nieuwsgierig?
Wilt u weten over ons living lab? Of wilt u meer weten over serious gaming? Neem vrijblijvend contact op en/of ervaar onze serious games, assessments en trainingen in het Z gebouw aan het Zaailand 106 te Leeuwarden.

Open chat
1
Hallo, kan ik je helpen?
Powered by