Onderzoek – Dominante communicatie

Organisaties zijn voortdurend in beweging en veranderen constant. Om bij te blijven in deze constant veranderende omgeving moeten teams zich blijven aanpassen. Hoe stuur je deze teams aan in deze omstandigheden? Wat betekent dit voor de communicatie binnen teams? JGM serious eXperiences analyseert teams en doet onderzoek naar ‘winnende teams’. De komende weken delen we elke donderdagmiddag significante- én opvallende succes- en faalfactoren van teams. “Als observant analyseer ik groepsdynamische processen, zoals samenwerken, communicatie en leiderschap. Er is niet één ‘beste manier’. Door onze kennis en inzichten te delen hopen we individuen, teams en organisaties in staat stellen zich te ontwikkelen” aldus Thom van der Meer.

door Thom van der Meer

Commando´s
Teams communiceren op veel verschillende manieren met elkaar. Dat is ook nodig aangezien er zonder communicatie geen samenhang is binnen het team en de teamleden niet weten wat ze aan elkaar hebben. Communicatie moet ervoor zorgen dat de teamleden van elkaar weten wat ze doen, wat er al gedaan is en wat er nog moet gebeuren. In crisissituaties is communicatie helemaal cruciaal. Onze serious escaperoom fungeert als een pressure cooker, waarbij het team onder tijdsdruk een bepaalde serie aan opdrachten moet voltooien. De teams met de snelste ontsnappingstijden maakten gebruik van hele duidelijke en korte communicatie. We zagen dat de teams soms zelfs in korte commando´s met elkaar communiceerden! Dit leverde aan de ene kant veel tijdswinst op en aan de andere kant was het voor de teamleden heel duidelijk wat er van hen verwacht werd. We hebben deze manier van communiceren dominante communicatie genoemd.

Dominante communicatie

De term dominantie communicatie zegt het zelf al een beetje. De vorm van communiceren is heel dominant. Dat betekent dat er geen sprake is van een discussie of een wedervraag. Een teamlid zegt iets tegen het andere teamlid en dit andere teamlid neemt dit voor waarheid aan. Vaak is dominante communicatie heel erg gericht op het zo snel mogelijk uitvoeren van taken gericht. We zagen dat in de teams waar dit gebeurde dat iedereen van zichzelf maar ook van elkaar wist waar men goed in was. Op een gegeven moment vond men nieuwe informatie in een kluis en deze werd met een kort commando door twee mensen doorgegeven naar de persoon die hier direct mee aan de slag ging. Toen deze persoon de puzzel had opgelost gaf hij weer een kort commando naar de andere teamleden die dat vervolgens weer gingen uitvoeren. Het is dus niet zo dat er één persoon constant orders of commando’s ‘’schreeuwt’’ en de rest maar moet uitvoeren. De kracht zit hem juist in de korte en duidelijke manier van communiceren tussen de teamleden.

Het grootste voordeel deze dominante communicatiestijl is dat er weinig tijd verloren gaat in het communicatieproces. Hierdoor is veel meer tijd om daadwerkelijk acties uit te voeren en taken op te pakken. Daarnaast is het voor iedereen snel duidelijk wat hij/zij moet doen. Op het moment echter dat de voortgang stokt, kan er een probleem ontstaan. Dominante communicatie is vooral gericht op taken, waardoor de aandacht voor de relationele band tussen mensen meestal ondergeschikt is. Het team moet hier dus wel tegen kunnen. De mooiste mix zou zijn om met name als er een crisissituatie ontstaat taakgericht te werken met dominante communicatie en als er een normale situatie is in de communicatie meer gericht te laten zijn op de relatie tussen mensen. In deze periode kan er een vertrouwensrelatie tussen de teamleden opgebouwd worden, waardoor ze in crisis snel op elkaar kunnen schakelen door deze dominante communicatiestijl.

Nieuwsgierig?
Wilt u weten hoe uw team in elkaar zit? Of wilt u meer weten over dominante communicatie? Neem vrijblijvend contact op en/of ervaar onze serious games, assessments en trainingen in het Z gebouw aan het Zaailand 106 te Leeuwarden.

Open chat
1
Hallo lezer, gaaf dat je het artikel leest over successen vieren. Nieuwsgierig geworden?
Powered by